Friday, January 3, 2014

TRAVEL: Kawah Putih dan Selamat Tinggal Indonesia

Day 3

Macam biasa breakfast disediakan pihak hotel. Habis breakfast kami bertolak ke Aston Braga Hotel again untuk fetch Mira and her kakak. Right after picked them up kami terus ke Kawah Putih. We decided not to go to Tengkuban Perahu sebab baru je lepas meletus kan. Scaryyy! Perjalan lebih kurang 2 jam kami sampai ke Kawah Putih. The best thing is kawasan dekat situ memang sejuk. Lebih kurang 19 degree celcius. Lagipun waktu tu hujan nak turun. Untuk ke Kawah Putih jangan lupa bawa camera untuk snap gambar and jangan lupa pakai mask habuk sebab bau sulfur sangat kuat. Kat situ we can feel like in somewhere else.








Lepas ke Kawah Putih kami ke Situ Patengan pulak. It is actually like a legendary lake la. Ada service naik sampan dan kayuh. Amazingly tasik tu berada di atas bukit. Wow rasa macam dekat dalam cerita dongeng Indonesia pulak. Lepas puas bergambar dekat Situ Patengan kami ke Walini Hot Spring tapi aku lupa harga masuk tempat tu. Tapi untuk Kawah Putih 100000 rupiah seorang kalau berkenderaan sendiri. Kalau naik antong anting hanya 60000 rupiah seorang.



Dekat Walini Hot Spring kami pampered ourselves in the pool. Lama jugak la beremdam dalam air. Suddenly hujan lebat turun and we still in the pool with other tourists. I have Baso Ayam Gedek (besar) kat situ. Harga lebih kurang 12000 rupiah sahaja. Taste just nice sbb aku bukan peminat bakso.
Lepas balik dari Walini Hot Spring kami terus ke hotel untuk rehat dan solat. Untuk dinner malam tu kami cuba Makanan Sunda pulak dekat Resto Karamba. Aku pilih untuk makan Nasi Bakar. Sedap sebab rasa pedas dan makan pulak dengan sambal belacan. Dalam nasi tu ada cili dan ayam dihidangkan dengan tauhu dan tempe. Harga 33350 rupiah sekali air. Lepas dinner kami ke Kartika Sari dan Amanda untuk beli brownies. Harga brownies di Amanda lebih murah sikit dari Kartika Sari. Sebijik brownies aku beli 35000 rupiah.

Day 4

Hari ni hari terakhir kami di Bandung. Still belum puas so pagi tu kami sempat take a walk ke sekitar jalan berdekatan hotel. Dan hari terakhir baru kami belajar cara melintas jalan di Bandung. We need to use the power of hand. Kalau nak lintas jalan angkat je tangan kalau tak memang kena hon lah jawabnya. Jalan dekat Bandung memang macet sekali. Sibuk dan sesak! So berhati-hati kalau nak melintas. Untuk ke airport dari hotel we take a blue bird taxi yang guna meter harga 30000 rupiah saja sebab bermeter so no tip needed. So that’s it about our Bandung Trip. Wonderful Indonesia! insyaAllah next time kami pergi lagi.






Jangan lupa 2014 TAHUN MELAWAT MALAYSIA pulak. Meh ler datang Malaysia.

Malaysia Truly Asia!

5 comments:

TelingaBulat said...

seronoknyee da smpi sane ;)

Hazwan Hashim said...

TelingaBulat : alhamdulillah ada rezeki lebih. hehe. plan la pegi sna.

Fareha Noor said...

seronok baca travelog ni. hehehe

Hazwan Hashim said...

sarah aishah: thanks kak.

jom gi bandung murah jerrr said...

Assalamulaikum Wr, Wb, Tuan / Puan

Bandung Jakarta Sewa Kereta, Drop Off Airport Bandung, Drop Off Airport Jakarta
Kami menawarkan kereta yang baik dan selesa untuk sewa dengan pengalaman dan pemandu mesra dalam mengendalikan pelancong. Mutiara Bandung sewa kereta menawarkan beberapa pakej untuk kereta sewa tempatan yang anda boleh pergi ke mana-mana sahaja di Bandung.

Anda boleh melawat beberapa tempat menarik di Bandung dengan menggunakan perkhidmatan yang menyediakan kereta yang dikhaskan untuk di sewa di Bandung, dan anda boleh memilih kereta yang sesuai untuk anda gunakan di Bandung. Anda hanya menulis e-mel kepada kami atau hubungi kami, pemandu kami dengan kereta yang anda perlukan akan mengambil anda di mana-mana di Bandung.

Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
Hubungi kami Bilangan +62 838 2178 9103 ( Whats app bersedia ) atau email: icanyorke@yahoo.com

Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej) Bandung Dalam Bandar

Kereta Taip Daily/14 jam
Suzuki APV ( 7seat ) Rp 450,000

Toyota Avanza ( 6seat ) Rp 450,000

Toyota Innova ( 7seat ) Rp 600,000

KIA Pregio ( 10seat ) Rp 650,000

Isuzu Elf ( 11-15 tempat duduk ) Rp 750,000

Isuzu Elf Long 16 tempat duduk IDR 950,000

* semua dalam pakej termasuk pemandu, petrol, tol, makan pemandu.

Pemandu Bandung Sedia Perjalanan dengan Anda. Pemandu Bandung berpusat di Bandung. Pemandu bersedia untuk menerima banyak pesanan. Mereka boleh menyediakan banyak jenis kereta. Dari minivan kecil sederhana sehingga bas besar. Harga kereta boleh dipratonton dalam harga kereta lengkap. Harga termasuk kereta, pemandu , petrol, letak kereta dan tol. Kebanyakan pemandu Bandung tahu sedikit bahasa Inggeris. Mungkin anda memerlukan panduan berbahasa Inggeris juga. Pemandu Bandung boleh menyediakan keperluan anda semasa perjalanan. Malah bagi pakej makan. Dengan Pemandu Bandung anda membayar harga hanya untuk menyewa kereta , perkhidmatan pemandu dan petrol dalam satu harga. Anda juga boleh hanya membayar kereta dan pemandu tanpa petrol jika anda want.Anything yang tidak disebut di sini boleh dibincangkan dengan lebih lanjut melalui e-mel jika anda memerlukan destinasi yang berbeza. pemandu berbahasa Inggeris yang tahu Bandung juga
Anda boleh berbincang tentang di mana untuk pergi dan mencari hotel yang anda suka apabila tiba di Bandung. Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami espescially jika anda kali pertama di Bandung.

Harga murah untuk mengupah pemandu di Bandung adalah 450,000 WPI. Ia adalah untuk Bandung bandar pelancongan. Harga termasuk pemandu, petrol, tol, kenderaan , makanan pemandu dan lain-lain Anda membayar terus kepada pemandu apabila anda sedang duduk dalam kereta. Ini bermakna pembayaran pada hari pertama lawatan. Anda juga boleh membayar di akhir lawatan . Kadang-kadang pada akhir hari.

Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.


CALL / hubungi / sms / Nego / konsultasi percuma :
HP / SMS / CALL : +62 83821789103
WhatsApp : +62 83821789103
email: icanyorke@yahoo.com