Tuesday, January 8, 2019

TRAVEL : BACKPACK KE SIEM REAP, CAMBODIA

Hujung tahun lepas aku dengan dua orang kawan aku sempat jengah bumi Siem Reap, Cambodia. Plan asal kami nak ke Seoul, Korea memandangkan tiket pergi dah beli tapi apakan daya tiket balik belum beli dan setiap kali nak beli mesti mahal. So kami decide cancel saja trip Korea dan beli tiket baru dengan memilih another destination. SIEM REAP, CAMBODIA. Harga tiket dan itinerary nanti aku share dekat bawah.

Kami pilih untuk backpack je sebab senang dan kami tiga orang lelaki. Jadi takde lah susah sangat. Lagipun aku jenis lebih suka backpack daripada pergi travel ala diva.

Ticket flight return (AirAsia) - RM293/pax
Hotel Travellerhome Angkor - RM70/pax for 2 night
Transport (Tuktuk) - USD40/tuktuk (book via fb Haty Ly whatsapp +855 98 801 787)

DAY 1
Kami depart dari KLIA2 around 6.45 pagi dan sampai Siem Reap International Airport around 7.50 pagi waktu Cambodia. Sengaja pilih flight awal sebab nak jimat masa waktu travel. Sampai ja dekat airport Siem Reap kami dijemput oleh brader tuktuk sebab hotel kami tempah tu memang ada airport transfer. Murah dan memang untung.



Masa check in siap dapat welcome drink walaupun hotel cikai je. Ada juice, kacang pedas dan buah. Kalau nak Angkor Beer pun boleh. Lepas check in rehat kejap lepas tu terus keluar cari lunch dekat Siem Reap Backpack Halal Restaurant sebab masing-masing dah lapar menggila. Aku order Nasi Thai and free air sirap. Lepas lunch kitaorang terus pergi ke War Museum.








Habis melawat War Museum yang super bosan (bagi aku) kami pergi ke Killing Field. Masuk FREE je okey kat sini. Boleh selfie dengan tengkorak. Habis tu kami balik hotel rest dan mandi pool sampai kecut.




Lepas dah selesai mandi, solat semua kami pergi usha Night Market dan Old Market. Tempat ni berdepan ke sebenarnya tapi terpisah dengan sungai but no worries ada titi untuk kita ke seberang. Aku tak usha saja sebab TERbeli table runner.







Malam tu kitaorang dinner dekat Wau Restaurant. Aku makan nasi goreng lock lack dan sirap bandung. Lepas habis dinner kami enjoy circus show pulak. Ini memang tempat wajib pergi kalau ke Siem Reap. Tiket boleh book online tapi aku member yang tolong book.








Lunch (Siem Reap Backpack Halal Restaurant) - USD2 
War Museum - USD5
Killing Field - Free Entrance
Table Runner - USD5
Dinner (Wau Restaurant) - USD4
The Cambodian Circus - USD15 (online)

DAY 2
Untuk hari kedua kami breakfast dekat hotel je sebab free. Untung duduk hotel ni kan? Aku pekena french toast. Siap sarapan kawan aku nak tapaw siap-siap lunch memandangkan kitaorang nak ke Tonle Sap yang perjalanan agak jauh. Aku lupa nama kedai tapi aku still ingat password wifi kedai tu 123jumpalagi dan siap ada bendera JJCM kat kedai tu.





Kebetulan kedai tu dekat dengan Muslim Village jadi kami jalan sikit tengok masjid kat situ. Sempat juga melawat madrasah kat situ. Oh by the way one of my travel partner is actually an ustaz.

Lepas dah bergambar settle bungkus nasi kami pun memulakan perjalanan ke Tonle Sap. Jalan dia memang berhabuk dan ada yang tak berturap. Brader driver tu bagi 'face mask' kat kami. Sampai kat situ kami terus naik cruise boat yang brader driver tu tolong book.

Tapi aku mendapat tragedi kat situ. Masa boat kami menyusuri perkampungan air kat situ tiba-tiba ada satu boat minah rempit lalu tepi bot kami air tu  habis terpercik kat aku. Basah. Hilang mood aku.






Habis pusing-pusing Tonle Sap dan Kampung Air kami decide nak pergi Lotus Farm. Kat sini kami macam rugi sikit sebab lotus baru lepas kena tuai. Dongga ja kejadiannya.





Lepas tu kami terus balik bilik sebab nak lunch merangkap dinner dan untuk rehat lepas berjemur tengah panas dan hadap habuk yang melampau.

Malam tu kami keluar ke Night Market untuk beli souvenir. Memang murah weh kat night market ni untuk beli barang. Fridge Magnet boleh dapat 5pcs for USD1. Kalau pandai bodek boleh dapat 6 pcs. Aku rembat la jugak sikit souvenir nak bawak balik. Kat situ jugak ada Coffee Shop sempat jugak la rembat Frappe Hazelnut.



Siap beli barang kami decide nak dinner kat Siem Reap Backpack Halal Restaurant dan jalan-jalan cari massage kat Pub Street tapi kami tak massage pun walaupun murah sebab kami demand.

Lunch - USD2
Tonle Sap Cruise - USD15
Lotus Farm - USD1/2pax
Souvenir - USD12
*fridge magnet USD1/5pcs
*silk scarf - USD4 
*shirt - USD4
*key chain - USD3/10pcs
*coffee - USD3.50
Dinner (Siem Reap Halal Backpack Restaurant) - USD5 free air
Massage - USD1 (tak buat pun)
Siem Reap Market (beli air and wafer) - 95cent

DAY 3
Hari terakhir kami sarapan kat hotel macam biasa lepastu terus melawat Angkor Silk Farm. Kat situ dapat la tengok orang process silk. Rumit jugak dan aku dapat cuba gulung benang. Best.








Heading to airport and till next time SIEM REAP!

No comments: