Thursday, July 11, 2013

Resipi : Nasi Goreng Tuna Mayo

assalamualaikum dan salam ramadhan

nice! tengok tajuk entry gah okey bulan puasa nak tayang gambar makanan. btw resipi ni aku reka lama dah time cuti sem hari tu lagi. sapa yg follow instagram aku mungkin dah tengok tapi tapi tapi nak tunjuk lagi kat blog pulak. memandangkan cuti sem hari tu mak aku banyak attend wedding so aku masak sendiri kat rumah. kenapa tuna mayo??? sebab malas besiang ayam dalam freezer.

cara nak buat senang ja.

bahan-bahan :-
sedikit minyak
sebab tekak suka pedas aku letak cabai kisaq
aku guna ayam brand tuna mayo
jagung yang telah direbus
garam/maggi cukup rasa
and of course la nasi putih dek non

nak buat buka payah mana pun. panaskan minyak then tumiskan cabai kisaq tadi dah agak masak tu masukkan tuna mayo. gorengkan sikit sampai ada bau. then masukkan nasi putih. gaulkan sampai macam nampak dilices masukkan garam/maggi cukup rasa sampai betul2 cukup rasa mengikut tekak masing2. then taburkan jagung. boleh tambahkan kicap sikit bg lagi sedap. (tekak aku laa) tuna mayo tu kak aku beli nak makan dengan roti sebenarnya.


lepas tu hiaskan cantik2 macam nak masuk masterchef. ambil gambar sikit then baru makan. boleh la try kalau tak tau nak makan apa untuk bersahur. untuk bersahur la sebab time berbuka dah ada 'orang gaji' tolong masakkan di bazaar.

lepas tu aku try buat roti telur, sosej & cheese (resepi asal sini guna salami) untuk dinner malam bila ntah time cuti jugak so macam delicious sampai mak aku mintak buat lagi untuk dia. tak cukup katanya.


boleh la try untuk moreh ke sarapan ke. hahaha... bye!

No comments: