Monday, January 6, 2014

TIPS: Persiapan travel

Hi guys and hello 2014!

Never too late to wish Happy New Year to all readers.
Jarang aku share bab-bab tips kat blog ni tau so for this entry aku nak share more too my own experience la preparation before off to travel. Kalau nak travel ni bukan boleh main-main nak nak kalau nak ke luar negara. Lots of thing we need to care about. So based on my reading, experiences and all aku nak share sikit tips untuk buat persiapan nak travel.

1. Ticket/Flight/Luggage
Untuk tiket/flight better kalau tempah awal sbb takkan kalut nak sibuk bila dekat nak pi travel nanti. Lagi bagus kalau dapat check tiket yang murah/sale. Untung besar kalau dpt tiket murah at least boleh spent more money for shopping. hikhik. Kalau luggage pulak better beli tiket yang skali luggage. Takut la jugak kalau-kalau ter'over' load barang nanti tak susah especially time nak balik.

Malaysia Airlines

2. Accommodation
Ini yang paling penting sebab kalau dah travel tu takkan kau nak tido masjid je kan. Sedih! So tempah hotel awal-awal supaya nanti banyak bilik yang kita boleh pilih. Kalau nak tempah hotel tempah la yang dekat dengan pusat bandar atau tempat pelancongan yang menarik. Buat review. Kalau yang suka backpacker boleh tempah hostel sebab lagi murah dan berpatutan. Kalau nak pi dengan family tempah bilik yang selesa untuk semua.

Kiram's Village, Kundasang

Hotel Patradisa, Bandung

3. Driver/Tourist Guide
Untuk yang drive sendiri tempah kereta awal sebab takut nanti susah nak dapat kereta untuk disewa. Nak nak pi time school holiday. Jalan kaki la jawabnya. Kalau yang tempah driver pilih yang betul-betul prihatin. Lagi mudah kalau tempah under hotel. Boleh dapat lagi murah dan senang. Jangan cari driver yang kerek.

Jacktour Bandung

4. Schedule/Map
Kalau nak melawat sesuatu tempat tu better baca review kat blog-blog pasal tempat yang kita nak pi at least we will know a bit about the surrounding. Save masa kita nak melawat tempat menarik kat sana. Kalau ada schedule lagi mudah sebab kita tau nak pi mana dulu tak ler kelam kabut nanti.

5. Budget
Buat bajet betul-betul itu amat penting. Mana untuk shopping, makan, emergency and all. Baru percutian akan jadi seronok.

6. Passport/Visa
Make sure passport 'hidup' kang dah expired mati kau bercuti di airport saja la gayanya. Tapi jangan terlalu awal renew better dekat-dekat nak pi baru renew lagi bagus sebab tak la rugi expired date kat situ. Apply visa jangan lupa untuk ke negara yang needed to.

7. Medicine 
Ini penting untuk sesapa yang berpenyakit. Tak pasal-pasal asthma serang tengah kau syok snorkeling ke scuba ke kan susah. Yang tak sakit pon prepare la ubat macam panadol, minyak kapak ke hapa.

Happy travel guys!

No comments: