Friday, September 23, 2011

PERLUKAH SOMBONG ???

holla bloggers..

bila kita bercakap tentang sombong apa yang terlintas di kepala otak minda korang??? okey when it come to the definition 'sombong' means angkuh, bongkak, arrogant, penting kan diri sendiri. entah betul ke tidak tapi lebih kurang mcm tu la maksud dia. ingat kalau bersikap sombong ianya x bawa kita kemana pun cuma satu hari nanti sifat tu akan kembali kepada kita dan memakan diri sendiri sahaja. mcm kata orang lama 'ORANG SOMBONG SELALU RUGI' dan ianya benar. orang sombong memang akan rugi.

cuba fikirkan kembali perlukah kita bersikap sombong dan tamak sedangkan suatu hari nanti mungkin dengan orang yg kita sombong tu la yang kita akan minta pertolongan. x perlu lah punyai sifat mazmumah itu dalam diri kita. even our Prophet Muhammad S.A.W. also thought us that cannot to be arrogant with others. Baginda pon x sombong macam orang2 yang sombong tu.


kenapa manusia lebih memilih untuk mempunyai sifat sombong? mungkin kerana nikmat yang Allah kurniakan yang pada bila2 masa sahaja boleh ditarik nikmat itu membuatkan sesetangah orang yang sombong menjadi SOMBONG. contoh dia seorang yang kaya raya mampu utk membeli segalanya namun dia belum tahu dengan sifat sombongnya itu membuat kan hartanya akan memakan diri sendiri. lain pulak dengan yang ini. sesetengah orang yang sombong kerana kecantikan kehenseman kekacakkan dia tapi dia x sedar yang ada yang lebih kacak dari dia. lebih cantik berbanding nya. ini pulak dengan kejayaan yang dia miliki. x mungkin lagi dengan ilmu dia ada mencukupi untuknya.

sedar lah bahawa kesombongan tidak akan membawa kita kemana selain sifat itu sendiri akan memalukan kita suatu hari nanti sama ada di dunia atau di akhirat. jomlah kita sama-sama buang sifat sombong kita sejauh mungkin dan mulalah dengan harapan yang baru. nescaya ramai yang akan mahu mendekati kita dan hidup kita akan lebih tenang dan mudah. dan ingatlah manusia saling bergantung antara satu sama lain.

tengok ramai yang x suka kita mempunyai sifat sombong. pesan buat readers semua hormati lah antara satu sama lain.jangan jadi bongkak dan sombong buanglah belang di hidung. tiada yang lebih sempurna dan agung di alam ini melainkan Allah S.W.T. renungkan dan selamat beramal. bye.

4 comments:

Edy Fee said...

maybe- put some value for ourself

MESSYSERABUT said...

yes ~

~QisHa~ said...

dapat menyedarkan saia...
terima ksih!!
hee~
sombong x dpt msuk syurga..mm...menakotkan laa...heee~
^_________^

MESSYSERABUT said...

so senyum la selalu~